19 november 2013

Removerjämförelse

För någon vecka sedan hade jag tre vänner över hos mig för lite fredagshäng, pizza och vin. Det var en trevlig kväll, som dessutom bjöd på ett par manikyrer och nagelsnack. Frågan om vilken remover jag använder kom också på tal och jag blev påmind om att jag sparat lite anteckningar och jämförelser av olika removers sen en tid tillbaka. Tänkte att det nu är dags att publicera detta i ett inlägg, här kommer det!

Betygsskalan ser ut som följer:

1. Blä. Sämst.
2. Nja, inte värt.
3. Okej - godkänt.
4. Bra!
5. Yeah! Bäst.


Depend – Supersnabb (den blåa)

Pris: 17 kr/200 ml (0.085 kr/ml)Pris: 45 kr/250 ml (0.18 kr/ml)
Effektivitet ”vanliga” lack: 5
Effektivitet glitterlack: 3

Inköpsställe: Ica Maxi

Övrigt/sammanfattning: Dyr men lättillgänglig och effektiv remover.


Depend – Miljövänlig (den gröna)

Pris: 45 kr/250 ml (0.18 kr/ml)
Effektivitet ”vanliga” lack: 4
Effektivitet glitterlack: 2

Inköpsställe: Ica Maxi

Övrigt/sammanfattning: Plus för att den är miljövänlig, minus för priset. Tycker inte heller att den är tillräckligt effektiv.
 

Gripen Remover - Acetonfri

Pris: 16 kr/150 ml (0.11 kr/ml)
Effektivitet ”vanliga” lack: 5
Effektivitet glitterlack: 3

Inköpsställe: Ica Maxi

Övrigt/sammanfattning: Kanske något dyr men lättillgänglig och effektiv remover. Gillar att flaskan är lite mindre än de övriga, den är smidig att ha med på resan.


Cien Acetonfri (den rosa)
Pris: 17 kr/200 ml (0,085 kr/ml)

Effektivitet "vanliga" lack: 5
Effektivitet glitterlack: 3

Inköpsställe: Lidl

Övrigt/sammanfattning: Gillar denna! Mer än godkänd i effektivitet och bra pris samt något behagligare doft än andra removers. Plus i kanten för pumpen som fungerar bra trots att removern börjar ta slut, för att få ur de sista dropparna behöver man dock skruva bort pumpen. Det enda minuset är att jag aldrig handlar på Lidl men jag kan leva med att svänga förbi där och bunkra upp med ett gäng flaskor då och då.


Cien – Classic (den blåa)

Pris: 17 kr/200 ml (0.085 kr/ml)
Effektivitet "vanliga" lack: 5
Effektivitet glitterlack: 3

Inköpsställe: Lidl
Övrigt/sammanfattning: Något starkare doft än den rosa removern men inte starkare än andra vanliga removers. Gillar som sagt pumpen. Nästan lika effektiv som den rosa från Cien.


Slutsats: Den rosa, acetonfria, från Cien är min favorit så här långt i nagellacksremoverdjungeln. Bra pris, behaglig doft, effektivitet och pumpflaskan gör att den hamnar på första plats.


Då och nu: Tidigare har jag alltid köpt Depends blåa remover, har aldrig riktigt tänkt på att det finns gott om alternativ. Gripen köpte jag när Depend var slut i affären och Cien tack vare Ann-Sofie på Colour It. Tror inte att jag kommer köpa Depend i framtiden, de känns onödigt dyra (även om den blåa är grym på alla sätt och vis) och jag tycker det är så trist att lägga pengar på remover. Det går åt mycket remover i mitt hem och jag lägger hellre pengar på annat.


Hur tänker ni kring removers? Vilken är eran favorit?


7 kommentarer:

  1. Jaa vad kul att du blev inspirerad att köpa den. Jag bunkrar också upp av dem, för jag handlar inte heller där, vet inte varför men det är bara så helt enkelt. Men Cien är absolut prisvärd. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var skoj att få ett litet tips av dig om den. Har aldrig tänkt på att Depends är onödigt dyr..

      Radera
  2. Aldrig testat Cien men hört en hel del om den, kanske skulle ta och testa en flaska framöver.
    Remover på flaska använder jag enbart Depends blå. Dip-in burkar däremot har jag testat ett par olika nu på slutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska!
      Jag har lite svårt för dip-in remover, fast de är smidiga att göra rent dotting tools och sånt i :)

      Radera
  3. Ren aceton är bäst tycker jag!

    Den rosa Cien t ex, får jag huvudvärk av, det är butylactat eller etylacetat i den som jag inte alls funkar med. Men flaskan är superbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aceton är grymt! Fast jag tycker jag blir torr av den, kanske inte just naglarna men nagelbanden.

      Ja, jag vet att en vän till mig fick huvudvärk av den också så den är nog inte för alla :)

      Radera
  4. Använder åxå den rosa Cien, är inte på Lidl så ofta så brukar köpa ett par åt gången

    SvaraRadera

Kommentarer är alltid roligt, lämna gärna en innan du går!
Eventuell reklam raderas.