23 juni 2012

Today´s nails: Seche Vite 2

Jag är så kluven när det gäller Seche Vite Dry Fast Top Coat, känner någon slags hatkärlek för det.

Fördelar:
Ger glans som inget annat topplack jag provat

Lättarbetat (formula och pensel)

Riktigt bra torktid

Ska appliceras på vått nagellack så att man sparar tid

Nackdelar:
Det innehåller toluene, vilket är farligt att andas in och speciellt farligt att få i sig genom att till exempel bita på naglarna (vilket jag visserligen aldrig gör, men andas gör jag ju. Givetvis.) Följande står på flaskan: "This product contains a chemical known to the State of California to cause birth defects or other reproductive harm". Känns ju så där. Läste någonstans att toluene enbart är hälsofarligt i det långa loppet och i större mängder, än det som finns i nagellack, men vad VET man? Egentligen?

Jag upplever också, speciellt när jag använt Seche Vite på hololacken från Depend, att lacket lätt chippas efter dusch, som om det inte tål vatten. En gång lossnade allt nagellack, från en nagel, i en och samma veva. Det såg ut som en nagel, gjord på nagellack. Helt galet sämst.

Så, ain’t that a bitch, liksom? Samtidigt är jag inte det minsta insatt i vad andra nagellack innehåller. Summan av kardemumman? Jag är kluven. Får fundera vidare på saken.

Vad tänker och tycker ni?




2 kommentarer:

  1. Det där att det lossnar har jag aldrig upplevt faktiskt. Däremot så har det "krympt" tex Bubbly bomshell (Orly) så att morgonen efter hade lacket dragit sig tillbaka en mm, och det är inte snyggt!

    Sen vad det innehåller... tja, det känns som en väldigt liten fara, jämför med avgaser, bekämpningsrester i mat osv, så det orkar jag faktiskt inte tänka på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch då, nej så vill man ju inte ha det!

      Förstår hur du tänker, när det gäller nagellack är jag inte alls noga med vad de innehåller. Det skulle förstöra charmen med det hela. Däremot är jag relativ noga med vad mina hår och hudvårdsprodukter innehåller.. Svår balansgång det där! Fast mitt största problem med Seche Vite är faktiskt att jag upplever att nagellacket skavs lättare än vad jag trodde.. Lite tråkigt. Brukar du köra på Seche Vite?

      Radera

Kommentarer är alltid roligt, lämna gärna en innan du går!
Eventuell reklam raderas.